Het beeld dat zij maakte voor Palazzo Mora voor haar deelname aan Personal Structures tijdens de Biennale van Venetië 2017 draagt de titel: The Trees will Weep upon Us, We'll be Fossils by Then. Een opmerkelijk apocalyptisch beeld in de vorm van een Venetiaanse kroonluchter, dat enigszins wrang aandoet omdat het verwijst naar onze complexe relatie met de natuur. Volgens Caroline zijn wij voortdurend bezig die natuur te veranderen en te beïnvloeden. Onze invloed op het ecosysteem is veel groter dan wij ons willen realiseren: uiteindelijk zal het systeem zich tegen ons keren en richten wij onszelf te gronde. The Trees will Weep upon Us is gemaakt van boomhars, waarmee Caroline verwijst naar Venetiaans glas. Onderop liggen grote blokken met hars, daartussen staan allerlei oude, in hars afgegoten flessen als een soort stad in een omgeving. De flessen staan symbool voor vergankelijkheid; het zijn de restanten die van het menselijk bestaan zijn overgebleven. De blokken hars staan voor een bebouwde omgeving, maar tegelijkertijd vertegenwoordigen ze de natuur. In het midden van de kroonluchter hangt een fossiel: een object met menselijke trekken. Daarboven hangt een kopie van de laatste hond van Pompeï, die vastzat en niet kon vluchten. Rondom deze figuren hangen tranen van hars, afkomstig van de bomen die sterker blijken dan de futiele mens. Caroline Kampfraath doorliep de Wackers Academie en vervolgde haar opleiding tot beeldhouwer in Pietrasanta, waar zij leerde werken in marmer. Zij is sinds 2002 verbonden aan de Gooische Academie in Laren als docent. Haar werk was op diverse exposities te zien in binnen- en buitenland, zoals tijdens de groepstentoonstelling Ik gedenk Anders in Miet Air te Beers, tijdens diverse beurzen in Duitsland en nu dan op de tentoonstelling Personal Structures tijdens de Biennale van Venetië 2017. |