Persbericht ARWE Gallery
Gouda, 8 December 2020
WE ARE ONE
19 dec 2020 - 13 feb 2021
woe t/m zat van 11.00-18.00
Richard Westerhuis, Lisandro Suriel, Brian Coutinho, Pippilotta Yerna, Huang Yan, Rineke Dijkstra, Kiki Lamers, Hellen van Meene, Dindi van der Hoek, Philip Akkerman, Entang Wiharso
Met trots presenteert de ARWE Gallery haar derde expositie in de nieuwe ruimte aan de Jeruzalemstraat 4 in Gouda. Dit keer betreft het een grootschalig overzicht van de portretkunst met als onderwerp het autonome portret. Dat kan gaan om een zelfportret, een groepsportret, maar ook om een werk waarin de mens zodanig centraal staat dat het tegen de grens aan zit van portret en autonoom kunstwerk. Beginnende kunstenaars en gevestigde namen laten op deze tentoonstelling een enorme diversiteit aan werk zien. Sommigen brachten recent werk in, van anderen is er ouder werk te zien. Overkoepelend thema is de diversiteit aan portretten en tegelijkertijd de overeenkomsten daarin: een fraai bewijs van diversiteit binnen een en hetzelfde thema.
Zaterdag 19 december om 16.00 uur opent Edwin Spek, galeriehouder, de tentoonstelling.
Graag tevoren aanmelden via edwin@arwe.art ivm bestaande tijdsloten, zie ook de website
www.arwe.gallery
Als reactie op de huidige verdeeldheid in de samenleving, ontstaan door een te ver doorgevoerde individualisering en daarmee samenhangend najagen van eigenbelang, lijkt het gemeenschappelijk belang ondergesneeuwd te raken. Galeriehouder Edwin Spek wil met deze tentoonstelling laten zien dat er een fascinerende diversiteit in opvatting en uitwerking onder kunstenaars bestaat over het (zelf)portret, maar dat er tegelijkertijd ook heel veel overlap en overeenstemming is. Eenheid in verscheidenheid, zou je kunnen zeggen.
Lisandro Suriel (1990)
Suriel noemt zich fotograaf en artistic researcher. In zijn lopende project Ghost Island deconstrueert Suriel de orthodoxe opvattingen van zwarte mensen (mensen uit de Afrikaanse diaspora) door een vergeten verleden opnieuw te ontdekken. De titel Ghost Island, staat voor zijn eigen roots op het Antilliaanse eiland Sint Maarten. Dit omvangrijke fotoproject waaruit hij tjjdens deze tentoonstelling een tweetal foto’s laat zien, vormt zijn onderzoek en ontdekkingstocht naar identiteit. Het gaat dan zowel om de collectieve identiteit op het eiland als om Suriel’s eigen identiteit. Zijn foto’s verhalen over bosgeesten en oude mythen en sagen die op het eiland werden (en nog steeds worden) verteld. In de fotoserie benadrukt Suriel het Magisch Realisme op Sint Maarten. Voor hem is het een manier om de identiteit van de bewoners van het eiland beter te definiëren. En daarmee komt hij uiteindelijk ook dichter bij zichzelf.
Richard Westerhuis
Fotograaf Richard Westerhuis gaat duidelijk zijn eigen weg en richt zijn aandacht op het model. Hij zet heel bewust zaken in scène, waarbij hij het experiment niet schuwt. In de serie Coloured People experimenteert hij met gekleurd licht. Daarvoor gebruikt hij verschillende kleuren van blauw tot roze. De kleur van het licht bepaalt de sfeer van de foto. Blauw doet koel en afstandelijk aan. Oranje en geel geven een gevoel van warmte. De kleuren roepen direct emoties bij de kijker op. Verbinden we deze emoties automatisch aan het model? Of kijken we verder dan kleur? Aan deze serie ging een lange voorbereiding vooraf. Westerhuis besteedde veel tijd aan het experimenteren met verschillende kleurenfilters. Het gekleurde licht heeft immers niet alleen invloed op het model, maar ook op de omgeving; en dat is duidelijk te zien in deze fascinerende fotoserie.
Pippilotta Yerna ( 1994)
Pippilotta Yerna is geboren en opgegroeid in Maastricht en komt uit een kunstenaarsfamilie. Yerna is afgestudeerd binnen de richting documentaire fotografie. In haar werk behandelt ze persoonlijke thema’s waar we in wezen allemaal mee te maken krijgen: schaamte, de dood, een rouwproces. Yerna’s werk is oprecht, complex en soms ook humoristisch. Als fotograaf zoekt zij naar persoonlijke connecties met haar onderwerp, zoals in de fotoserie ‘She is the canary in the coalmine of a dying empire’. Hier staat de relatie met haar moeder en de dood centraal. Haar moeder ligt als in een Piëta op de schoot van haar dochter. Yerna zelf, zegt hierover: ‘Ik presenteer hierbij mijn moeder - ze staat in haar eigen doodsscène - en mijzelf: de dochter die op zoek is naar de best mogelijke dood.’
Brian Coutinho (1975)
De herinneringen uit zijn kindertijd in de bossen van Suriname spelen in het werk van Coutinho een grote rol. Wilde dieren brengen daar leven en dood dicht bij elkaar, voor Coutinho dermate inspirerend dat veel van zijn inspiratiebronnen daaruit voortkomen. Dat valt goed te zien in zijn werk, waarin hij zijn eigen herinneringen combineert met allerlei symboliek uit fabels, mythen, en folklore. Coutinho werkt met materialen als porselein, klei en glas die hij op een complexe manier verwerkt. Elk werk wordt meerdere keren gebakken en geglazuurd, terwijl Coutinho tussendoor nieuwe lagen aanbrengt met behulp van lijntekeningen, schilderingen of de toevoeging van leer, kralen of koperdraad. In de galerie is een totem te zien uit de serie Totems die hij eerder ook tijdens Art Rotterdam bij Prospects & Concepts presenteerde. Daarin bestaat elk object uit een dier waarin een mensengezicht is verwerkt en waarin schoonheid gecombineerd wordt met een luguber aspect.
Dindi van der Hoek (1976)
In het gelaagde en eigenzinnige fotografische werk van de Goudse kunstenares Dindi dwaal je door en wereld vol surrealisme waarin water een belangrijke rol speelt. Dindi is gespecialiseerd in onderwaterfotografie. Zij heeft zelf in haar studio een glazen waterbassin gebouwd waarin zij haar wateropnames kan maken. De beweging van het water en de reflecties die dat veroorzaakt, vormen een van de basiselementen in haar zoektocht naar een rijke visuele beeldtaal waarin sereniteit en verwarring tegelijkertijd voorkomen. Overeenkomstig het adagium van Nietsche: ‘We verlangen niet naar schoonheid, maar naar chaos; dat is de belangrijkste reden voor ons bestaan, iets dat ons verstand en begrip te buiten gaat. ‘
=======================================================
De expositie WE ARE ONE is van 19 dec 2020 t/m za 13 feb 2021 te zien, wo t/m za 11-17 uur, Jeruzalemstraat 4, Gouda Centrum. 10 minuten lopen vanaf station Gouda. www.arwe.gallery
Meer informatie: Edwin Spek, galeriehouder ARWE Gallery: 06-43116591
|