Cross-overs in de kunst: Ronald A. Westerhuis


Kunstenaars die de gebaande paden verlaten en het avontuur aangaan, ontwikkelen vaak spannende cross-overs. Door zich op een totaal ander medium te richten dan waartoe ze zijn opgeleid of door een bijzondere mix aan media toe te passen, krijgt hun werk een nieuwe dimensie. Jarenlang werkte Westerhuis in de offshore-industrie als lasser. In zijn vrije tijd maakte hij in een kraakpand objecten uit roestvrij staal. Tot zo’n vijftien jaar geleden de dag kwam dat een kunstcommissielid van het CBK Zwolle zijn objecten wilde exposeren. Vrijwel meteen zei hij z’n baan op en omarmde het kunstenaarschap.

Door Etienne Boileau

Een grote loods op een fabrieksterrein blijkt te dienen als atelier. Buiten staan twee grote beelden van roestvrij staal, binnen een en al bedrijvigheid: Westerhuis heeft een man of zes in dienst, die hem bijstaan bij de uitvoering van zijn ideeën. Vaak gaat het om grote opdrachten, zoals de bijzondere samenwerking met Daniel Libeskind aan een beeld voor de Expo Milano 2015, of een roestvrijstalen bol met de titel Rawsome in opdracht van Museum de Fundatie. Het door Westerhuis ontworpen MH17 monument ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de vliegramp in Oekraïne is het voorlopige hoogtepunt van een oeuvre dat al jaren wereldwijd particuliere verzamelaars en opdrachtgevers trekt.

Hoe heb jij jezelf het vak van kunstenaar eigen gemaakt?
“Na mijn ontslag uit de offshore heb ik drie jaar lang gezocht naar een eigen vormentaal. Ik vroeg me af: Wat wil ik met mijn werk communiceren? Ik wilde geen concessies doen en dicht bij mezelf blijven. Dat ik geen kunstopleiding heb gevolgd, voelt niet als een gemis. Ik zie mezelf meer als een selfmade man en beschouw het hele traject dat ik doorlopen heb als een periode van trial- and- error.”

Was de overgang van de offshore industrie naar de kunstwereld niet enorm groot?
“De offshore wereld is een harde maar ook een eerlijke wereld. In de kunst daarentegen kom je veel grote ego’s tegen. Ze kunnen je vriendelijk toelachen, maar achter je rug word je afgemaakt. Daar moest ik wel aan wennen. Die wereld is ook niet transparant; je weet niet waarom dingen gaan zoals ze gaan.”

Wat heeft de onthulling van het MH17 Monument voor jou persoonlijk betekend?
“Voor mijn naamsbekendheid had ik geen betere opdracht kunnen doen: 480 artikelen wereldwijd en het ene interview na het andere, gewoon niet normaal. Maar emotioneel vond ik het heel zwaar; ik heb de nabestaanden een paar keer hier op het atelier gehad en ze betrokken bij het maakproces. Daardoor kom je wel heel erg in hun verdriet en boosheid te zitten. Er staan nog veel vragen open en het is een politiek steekspel geworden om de antwoorden over deze terroristische daad of aanslag - want zo noem ik het - boven water te krijgen. Na afloop van de onthulling heb ik alle werknemers hier voor drie weken naar huis gestuurd. Ik ben alleen met mijn artisani Raoul achtergebleven om het gebeuren te kunnen verwerken en om nieuwe ideeën op te doen.”

Zijn er ook opdrachten of tentoonstellingen uit voortgevloeid?
“Ralph Keuning van Museum de Fundatie belde me meteen op en bood me een solo aan die in juni 2018 opent; daar ga ik een speciaal beeld voor maken. Ook vanuit China heb ik de nodige positieve reacties gekregen en een aantal aanvragen. Door alle publiciteit is er ook meer bestaand werk verkocht. En ik heb een paar mooie opdrachten staan voor volgend jaar, zoals de opdracht voor een beeld van het stadsbestuur van Shanghai waar ik ook een atelier heb.”

Je werkt bijna altijd in roestvrij staal, waarom?
“Het is een hard, koud en weerbarstig materiaal dat moeilijk te bewerken is. Tegelijkertijd is het ook heel sensitief; iedereen voelt altijd aan mijn beelden hoe glad het materiaal is. Maar het is ook kwetsbaar want het krast makkelijk. En daarmee geeft het in z’n totaliteit heel goed mijn karakter weer.”

De vier grote beelden voor de Expo Milano 2015 waren die ook van roestvrij staal?
“Nee, die waren van aluminium. Ik heb ze gemaakt in samenwerking met Daniel Libeskind. Hij heeft de beelden ontworpen en ik heb de structuur binnenin gemaakt en getekend voor de eindafwerking. Een hele succesvolle samenwerking met zo’n beroemde architect.”


Solotentoonstelling  Ronald A. Westerhuis  
29 oktober t/m 26 november 2017
Galerie Mark Peet Visser, Den Bosch
https://markpeetvisser.com/

Copyright 2017 © Etienne Boileau

 



Ronald A. Westerhuis & Daniel Libeskind, The Wings, 2015, brushed aluminium