GALERIE ROGER KATWIJK

PERSBERICHT

Niek Hendrix    
Schilderijen   

 

Tijl Orlando Frijns
Ruimtelijke objecten 

 
7 september t/m 13 oktober 2013
Openingstijden galerie: woe t/m zat 13-18.00 uur en op afspraak

Aan het begin van het nieuwe seizoen brengt galeriehouder Roger Katwijk een opmerkelijke combinatie van jong talent. Zowel Niek Hendrix als Tijl Orlando Frijns zijn nog maar een paar jaar van de academie af. Beiden maken kunst met een conceptuele lading: hun schilderijen, ruimtelijke objecten en werken op paneel zijn het resultaat van een onderzoek naar de betekenis van een schilderij of object, en de wijze waarop een beeld of afbeelding door de beschouwer wordt ingevuld. Beide kunstenaars zoeken bewust de scheidslijnen op tussen realiteit en modaliteit, en tussen structuur, variatie en confrontatie. Zo ontwerpt Frijns installaties van witgestuct hout die mogelijkheden voor ruimtes verbeelden, met onverwachte verdraaiingen en vreemde, uitstulpende hoeken. Niek Hendrix speelt een geraffineerd spel met de beelden die van overal vrijelijk op ons afkomen. Wordt hij getriggerd door een beeld, dat zowel figuratief als abstract kan zijn, dan zet hij het in olieverf op het doek. In een latere fase maakt Hendrix vaak verrassende combinaties van de afzonderlijke werken, die hij vervolgens bij elkaar hangt. Bij het bekijken van het werk van beide kunstenaars vraagt de beschouwer zich af waar hij eigenlijk naar kijkt. De vraag die hem wordt voorgelegd luidt simpelweg: Verandert de betekenis van een schilderij of object binnen de context waarin het werk wordt gepresenteerd?

Niek Hendrix (1985)
De schilderijen van Niek Hendrix gaan vooral over kijken. De visuele ideeën die je erin aantreft zijn afkomstig uit een enorm archief, waar hij allerlei beeldmateriaal in heeft opgeslagen. Het liefst maakt hij gebruik van iconen uit de schilderkunst, die hij dan weer combineert met andere meer eigentijdse beelden. Denk aan de beroemde stillevens van Pieters Claesz uit de collectie van het Rijksmuseum, die hij voor zijn schilderijen veelvuldig heeft ingezet. Hij gebruikte zo’n stilleven eerder ook voor een serie die van licht naar donker gaat.Naast die figuratieve beelden plaatst Hendrix vaak schilderijen die gebaseerd zijn op een meer eigentijdse beeldtaal, zoals logo’s of bestaande foto’s, pagina’s uit kunstboeken, of een eenvoudig signaleringsbord dat langs het treinspoor staat. Hendrix is deActor, het beeld is lijdend; hij doet er immers mee wat hij wil. Figuratieve voorstellingen geeft hij in grijstinten weer, terwijl hij de abstracte werken bijna altijd in kleur opzet. Niek Hendrix kwam twee jaar geleden van de Academie St Joost in Breda. In 2012 nam hij deel aan de groepsexpositie Point de Vue in het Stedelijk Museum Den Bosch. Afgelopen jaren werd hij genomineerd voor diverse kunstprijzen en geplaatst op de Longlist van de Prix de Rome. Zijn werk is inmiddels opgenomen in diverse collecties waaronder de Caldic Collectie van verzamelaar Joop van Caldenborgh.
 
Tijl Orlando Frijns (1987)
Voor zijn installaties maakt Frijns vaak gebruik van open geometrische constructies die hij voorziet van een bepaalde afwijking, uitstulping of verwringing. Door die vervorming worden het object en de ruimte eromheen als het ware opnieuw gedefinieerd. Meestal ontstaat die vervorming willekeurig, maar voor sommige beelden maakt hij gebruik van een ontwerp dat op de computer tot stand is gekomen. Ook gebruikt Frijns binnen zo’n open vorm soms Tl-verlichting die zo fel is dat de binnenkant van het object overbelicht wordt. De buitenzijde wordt dan een silhouet; de schaduwwerking versterkt vervolgens de ruimte en het object wordt zo ook theatraler. Vaak begeeft het werk van Frijns zich op de scheidslijn van kunstdisciplines, zoals beeldende kunst en theater. Zijn ruimtelijke verhalen zijn divers; schots en scheef geplaatst en tegen elkaar aan leunend voegt hij allerlei losse elementen van hout in een dwingende soms kronkelende vorm samen. Opmerkelijk is ook dat de constructies duidelijk zichtbaar zijn. In een enkel geval neemt Frijns eerst de expositieruimte onder handen om zo de optimale setting te creëren voor de beelden die hij erin plaatst. Zijn eenvoudige, open vormen, lijken op de tekentafel te zijn ontstaan. Meer dan mogelijke en terloopse invullingen voor een bestaande ruimte zijn het eigenlijk niet. Naast het bouwen van ruimtelijke objecten en sculpturen schildert Frijns ook: eenvoudige, monochrome vormen op simpele triplexpanelen. Alles heel basic en een tikje rauw;
Tijl Orlando Frijns kwam in 2010 van de Academie St Joost in Breda. In 2011 nam hij deel aan de Raw Art Fair en ontwierp hij een serie wandobjecten voor het nieuwe Oracle kantoor in Utrecht langs de A2. Het jaar daarop bouwde hij voor de Katse Rozentuin in Zeeland een fraaie architecturale vorm van zes open witte zuilen met daarboven een overkapping. In datzelfde jaar nam hij deel aan Sculptuur.nl een tentoonstelling in de Korenbeurs te Schiedam, waar hij onder andere een aantal werken uit de serie Cutting liet zien. Zijn werk is inmiddels aangekocht door diverse bedrijven en particulieren. waaronder het verzamelaarsechtpaar Sanders.
 
Agenda 2013 Galerie Roger Katwijk

7 sept -  13 okt
Niek Hendrix / Tijl Orlando Frijns

19 okt- 17 nov
Wim Claessen

24 nov - 1 dec
PAN Amsterdam 2013
 
7 dec – 22 dec
Jim Harris



Noot aan de redactie:
Hoge resolutiebeeldmateriaal kunt u op vragen bij Etienne Boileau: mob 06-10901244
of Roger Katwijk: mob 06-51082291/info@galerierogerkatwijk.nl
 
 

GALERIE ROGER KATWIJK  |  Lange Leidsedwarsstraat 198-200  1017 NR Amsterdam|  T +31 (0)20 6273808  |  info@galerierogerkatwijk.nl |  www.galerierogerkatwijk.nl



Tijl Orlando Frijns, Cutting 2011, hout en lak