GALERIE ROGER KATWIJK

PERSBERICHT

22-7-2023

‘THE BEGINNING’  

Niek Hendrix en Marloes Roeper

Schilderijen op doek en op paneel
Werken op papier  

9 september - 14 oktober  
Openingstijden galerie:
do t/m zat 13.00 -17.00 uur

Het galerieseizoen opent in Galerie Roger Katwijk met solo-presentaties van Niek Hendrix en Marloes Roeper. Hendrix kreeg voor deze tentoonstelling carte blanche. Hij veranderde de indeling van de galerie substantieel, zodat de ruimte dynamischer wordt en de randparameters veranderden. Hendrix ziet de tentoonstelling als een totaalpresentatie met in het middengedeelte een bouwwerk van hout met schilderijen en lichtarmaturen. De tentoonstellingstitel verwijst naar het feit dat dit zijn eerste solopresentatie in de galerie is en duidt ook op een verrassende wending in zijn werk. Marloes Roeper brengt in het achterste deel van de galerie enkele olieverven op doek met een minieme detaillering. Dat levert transparante werken op die in grote mate tot de verbeelding spreken en net zoals het werk van Hendrix ruimte voor eigen invulling laten.

Hendrix splitste de galerie op in drie delen: in het eerste segment – waar ook de balie staat -plaatste hij een kabinet met de titel Cabinet(In-Between). Daarin brengt hij vijf wervelende schilderingen op paneel losjes gebaseerd op de originelen. Te weten: een vroeg-romaanse sculptuur van een madonna, foto’s van basketballers, springende walvissen en glazen, en een 17e-eeuws decoratief stilleven van Jan Baptist Weenix, leraar van Melchior Hondecoeter, dat (een relatief nieuwe stap in het werk van Hendrix) in vele kleurlagen is opgebouwd. Voor de weergave van het laatste werk gebruikte Hendrix een digitale schets die hij op de computer maakte. In het middengedeelte van de galerie tref je een conceptuele installatie aan, die de bezoeker in totale verwarring achterlaat. Een houten bouwsel - in lagen opgebouwd – wordt gedragen door een paar nagebouwde Rietveld stoelen en omvat enkele tl buizen en diverse schilderijen gebaseerd op Hendrix’ gebruikelijke realistische schilderkunst. Binnen die installatie biedt de constructie met tl-buizen een contrasterende realiteit met de schilderijen. In het derde segment komt de bezoeker enigszins tot rust; daar hangen de schilderijen en tekeningen van Marloes Roeper.        

Niek Hendrix
Niek Hendrix (Breda, 1985) plaatst in zijn kabinetten werken die veel verschillende invalshoeken en dwarsverbanden opleveren. Hij baseert ze veelal op voorstellingen van bestaande (iconische) werken uit de schilderkunst, maar ook op eigentijdse foto’s en antieke prenten. Die voorstellingen geeft hij in zwart-wit en een enkele keer in kleur weer. Zijn weergave vindt nooit helemaal een op een plaats; soms gebruikt hij een andere penseelstreek, dan weer andere verf, oorspronkelijke kleuren en maten verschillen ook sterk. In zo’n kabinet combineert Hendrix afbeeldingen van bestaande objecten, foto’s en schilderijen uit heel verschillende periodes en voegt vaak ook nog eigen werken toe. Het zijn heel persoonlijke interpretaties van bestaande werken, die bij elkaar gebracht en samengevoegd met werken van hemzelf, de beschouwer in verwarring brengen en dwingen een nieuwe betekenis aan de werken te geven; er ontstaat een dialoog met het kunstwerk. Uit het juryrapport van de nationale Kunstprijs De Scheffer die Hendrix in 2022 kreeg toegekend: ‘Oude en nieuwe kunst komen samen op een mooie en ook melancholieke manier; een spel met het vervliegen van de tijd. Dit werk is rijk aan ideeën, maar ook oogstrelend.’
Niek Hendrix kreeg zijn opleiding aan de AKV| St. Joost Academy te Breda en de Jan van Eyck Academie Maastricht. Hij is een graag geziene exposant op gerenommeerde plekken in binnen- en buitenland. Vorig jaar kreeg hij De Scheffer 2022 toegekend, een nationale kunstprijs van het Dordrechts Museum. Van 2020 tot en met 2022 verbleef hij gedurende de corona periode in het Mondriaan atelier in Blaricum. Zijn werk is opgenomen in belangrijke bedrijfs- en privécollecties in binnen- en buitenland.

Marloes Roeper
Marloes Roeper (Texel, 1998) is geïntrigeerd door de vraag wat we precies zien als we naar een schilderij kijken. Zij ziet het als een schilderkunstige uitdaging om met minimale middelen een suggestieve vorm van figuratie te bereiken en betekenis op te roepen. Haar schilderijen en tekeningen zijn vrijwel altijd gebaseerd op een fotografische opname die dient als geheugensteun. Al schetsend laat ze veel details uit de foto’s weg en brengt het onderwerp terug tot z’n essentie. Daaruit volgt de definitieve compositie voor het uiteindelijke schilderproces. Haar werkwijze mondt vaak uit in een uiterst poëtisch beeld, dat nog maar weinig van doen heeft met het oorspronkelijke onderwerp.
Tijdens de expositie bij Roger Katwijk toont Roeper het schilderij Het gladstrijken van water (2022) dat gebaseerd is op een videopname van een performance van Ger van Elk uit 1971. Van Elk vaart daarin op een bootje door een sloot en probeert vanaf dat bootje met een zeem het wateroppervlak glad te strijken.
Marloes Roeper behaalde haar bachelor of fine arts in 2021 aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en exposeerde de afgelopen twee jaar op diverse interessante plekken in ons land. Haar werk werd in de afgelopen jaren aangekocht door AKZO Nobel Foundation (A’dam), Collectie de.Groen (Arnhem) en de Lakeside Collection (Rotterdam).

GALERIE ROGER KATWIJK  | Prinsengracht 737  |  1017 JX  Amsterdam
T +31 (0)20 6273808  |  info@galerierogerkatwijk.nl |  www.rogerkatwijk.com



Marloes Roeper, Het Gladstrijken van Water (naar Ger van Elk), 115 x 90 cm, olieverf op doek, 2023, foto Django van Ardenne