GALERIE ROGER KATWIJK

 

PERSBERICHT

3-07-2018


“Coming Home II”

Willem van den Hoed 
Fotografische uitzichten

8 september t/m 6 oktober 
Openingstijden galerie:
woe t/m zat 12-18.00 uur

De ruimtelijke fotowerken van Willem van den Hoed bewegen de kijker tot observeren, analyseren en wegdromen. Zijn gefotografeerde uitzichten vanuit grootstedelijke hotelkamers werken als een magneet; je kunt er eindeloos naar kijken. Door de scherpe weergave en de vele details maakt Van den Hoed grootstedelijke werelden voor ons oog toegankelijk. En dan de voorbereiding: ook die is heel precies. Zo let hij bij de keuze van een hotel zowel op de hoogte en het uitzicht, als op het interieur van de kamer. Hierdoor kan hij een vorm van synergie laten ontstaan tussen binnen- en buitenruimte. Duizenden digitale opnames, met verschillende belichting in de loop van de dag of nacht gemaakt, voegt hij vervolgens thuis op zijn computer samen tot panoramische vergezichten, die bijna altijd het kamernummer als titel hebben.

Nieuwe werelden
Hoewel de binnenruimtes en steden accuraat zijn weergeven, zijn de fotowerken van Van den Hoed niet primair documentair. Het gaat hem zowel om de geometrie in de kamer of de achterliggende stad, als om de grafische elementen die je daarin aantreft. Zoals in fotowerk 405, gefotografeerd in Ohana, Yanagawa uit 2013: een toonbeeld van rust en evenwicht door de uitgebalanceerde compositie en de hoek waaronder de (hotel)kamer gefotografeerd is. In fotowerk 3116 zie je het Conrad Hotel in Seoul, een gebouw dat zichtbaar is vanuit zijn appartement in Seoul. Hij fotografeerde van buiten naar binnen en weer terug naar buiten met in de weerspiegeling de appartementsgebouwen van Yeouido. De houding van de menselijke figuur doet denken aan Morning Sun van Edward Hopper. (Denkbeeldige ondertiteling: “Swapping recepis with Jo”.)

Werkwijze
Ook de werkwijze van Van den Hoed wijkt sterk af van wat gebruikelijk is: Thuis in Amsterdam bestudeert hij op het internet plattegronden van hotelkamers in buitenlandse metropolen. Vindt hij een interessante kamer, dan maakt hij eerst een tekening van de compositie die hij in zijn hoofd heeft. Die tekening wordt dan het ontwerp voor het uiteindelijke fotobeeld. Vervolgens reist hij naar het bewuste hotel, boekt een paar nachten, en maakt een paar duizend opnames gedurende de dag en de nacht. Die enorme hoeveelheid opnames is noodzakelijk om elk onderdeel in de foto van de juiste belichting te voorzien. Eenmaal thuis ontwerpt hij een lijntekening op de computer en vult die langzaam op met stukjes digitaal fotomateriaal. Zo gebruikt hij fotografie als ware het verf, waarbij de geometrie van de kamer en het landschap een grote rol spelen. Met behulp van een digitaal, grafisch programma voor fotobewerking kan hij de nadruk op verdwijnpunten, schaduwen en spiegelingen leggen; elementen die hij ook in zijn eerdere beroep als architect gebruikte

Willem van den Hoed (1965)
Willem van den Hoed woont en werkt in Amsterdam en Seoul. Hij werd in de jaren tachtig opgeleid tot architect aan de TU Delft. Sinds 2002 presenteert hij zich voornamelijk als fotograaf en exposeert zijn digitale prints veelvuldig in zowel binnen- als buitenland. Eerder had hij solotentoonstellingen in Kunstraum Berlin (2004) en Galerie Litfaßsäule München (2007). In 2016 nam hij deel aan de Art Fair Tokyo. In Nederland was zijn werk te zien in Museum het Prinsenhof (2012) en Museum het Valkhof (2013). Daarnaast werd zijn werk op diverse kunstbeurzen gebracht waaronder Art Amsterdam (2008 - 2009) en Art Rotterdam (2008-2011). Roger Katwijk bracht zijn werk op PAN Amsterdam (2016-2017) en op de KunstRAI (2017-2018), en heeft nu samen met de kunstenaar een uitgebreide solotentoonstelling ingericht. Dit voorjaar verscheen een oeuvre-catalogus met Van den Hoed’s fotowerken bij uitgeverij Lecturis onder de titel Coming Home. Deze beslaat de periode 2008-2018.

GALERIE ROGER KATWIJK  | Prinsengracht 737  |  1017 JX  Amsterdam
T +31 (0)20 6273808  |  info@galerierogerkatwijk.nl |  www.rogerkatwijk.com



Willem van den Hoed, Uno 2018, 82 x 71 cm, inkjet on Baryta, diasec, edition 7 + 2 AP